Naslovna Život Zdravlje

Sindrom iritabilnog crijeva (IBS): uzroci, simptomi, liječenje

sindrom iritabilnog crijeva, mukozni kolitis, nervozna crijeva, probavni problemi, Psihologis
derneuemann, CC0, pixabay.com

Sindrom iritabilnog crijeva (engl. Irritable Bowel Syndrome – IBS) je zdravstveni poremećaj od kojeg pate mnoge osobe, ali se o tom probavnom problemu rijetko i nedovoljno priča.

Alternativni nazivi za ovaj poremećaj su nervozna crijeva, nervozna indigestija, spastični kolon, mukozni kolitis, spastični kolitis…

Šta je sindrom iritabilnog crijeva?

Sindrom iritabilnog crijeva je probavni poremećaj koji se, pored ostalog, sastoji iz ponavljajućih bolova u trbuhu te značajnih promjena u ritmu pražnjenja crijeva. IBS može biti praćen konstipacijom (otežano pražnjenje crijeva) ili dijarejom (proljev), kao i kombinacijom ova dva ekstrema.

Uzrok nastanka nepoznat

Sindrom iritabilnog crijeva spada u funkcionalne gastrointestinalne poremećaje. Ne zna se zbog čega nastaje i nije utvrđen nikakav fiziološki uzrok – nema primijetnih znakova bolesti ili oštećenja tkiva.

Kada se to uzme u obzir, kao i činjenica da se simptomi mogu razlikovati od osobe do osobe (ali i intenzitet samog poremećaja), jasno je zbog čega je liječenje otežano. Iz istih razloga, nisu rijetke ni pogrešne dijagnoze. Procjenjuje da od sindroma iritabilnog crijeva pati oko 15% svjetske populacije.

Uobičajeni simptomi

Simptomi iritabilnog crijeva nisu isti kod svakog pojedinca. Ne moraju biti isti ni kod jedne osobe, tj. s vremenom mogu varirati. Međutim, uobičajeni simptomi su:

• bol u trbuhu, kruljenje, grčevi, nelagoda;
  • dijareja: rijetka, vodenasta stolica, moguće uz osjećaj hitnosti pražnjenja crijeva, obično više puta na dan;
  • konstipacija: tvrda, oskudna, suha stolica, značajnije naprezanje prilikom vršenja nužde, manje učestalo pražnjenje crijeva;
  • osjećaj nepotpunog, nedovoljnog pražnjenja crijeva;
  • prekomjerno nakupljanje plinova u crijevima;
  • nadutost, koja se obično pogoršava krajem dana i noću;
  • promjene u izgledu i konzistenciji stolice;
  • sluz (lat. mucus) u stolici – zbog čega se ovaj poremećaj i naziva i mukozni kolitis.

Faktori rizika i dijagnoza

Poznati su faktori rizika

Stručnjaci još uvijek nisu sasvim sigurni zašto dolazi do pojave sindroma iritabilnog crijeva. Ipak, utvrđeni su određeni faktori rizika. Na primjer, sindrom iritabilnog crijeva se može pojaviti nakon virusnog gastroenteritisa (alternativni nazivi: stomačna gripa, želučana gripa, stomačni virus, želučani virus).

Također, smatra se i da uzrok mogu biti izuzetno stresni događaji. Sindrom iritabilnog crijeva se često javlja kod odraslih osoba koje su bile izložene nekom obliku zlostavljanja u djetinjstvu (emocionalno, fizičko i/ili seksualno zlostavljanje).

Dijagnoza na bazi simptoma

Sindrom iritabilnog crijeva se određuje na osnovu simptoma, a ne preko rezultata testova. Testiranjem se ne može dijagnosticirati IBS. U slučaju ovog poremećaja, testovi uglavnom služe kako bi se eliminirali drugi probavni poremećaji i bolesti, a koji izazivaju slične simptome.

Dakle, nemogućnost da se sindrom iritabilnog crijeva dokaže putem laboratorijskih nalaza, nikako ne znači da on ne postoji i da ste ga umislili.

Uzrok nastanka može biti splet raznih faktora

Istraživanja pokazuju da simptomi ovog poremećaja mogu biti rezultat interakcije mnogih fakora, uključujući i ove:

• promjene u pokretljivosti (motilitetu) crijeva;
  • visceralna preosjetljivost;
  • upala sluznice crijeva;
  • smetnje u komunikaciji između crijeva i mozga;
  • disbioza, odnosno neravnoteža crijevne flore;
  • intolerancija ili osjetljivost na određene namirnice;

Sindrom iritabilnog crijeva: osnovni tipovi

Sindrom iritabilnog crijeva se može podijeliti u 3 osnovna tipa:

• IBS-D, gdje prevladava dijareja;
  • IBS-C, gdje prevladava konstipacija;
  • IBS-A, gdje dolazi do alternacije, odnosno do izmjenjivanja dijareje i konstipacije.

Šta drugo može biti?

Sindrom iritabilnog crijeva se dijagnosticira nakon što se isključe drugi poremećaji. Doktori obično žele prvo isključiti neka od ovih problematičnih stanja:

Celijakija

Celijakija je autoimuna bolest kod koje se javlja snažna reakcija organizma kada osoba konzumira hranu koja sadrži gluten. Tada dolazi do oštećenja resica u tankom crijevu. Ljudi koji pate od sindroma iritabilnog crijeva često imaju i celijakiju.

Upalna bolest crijeva (engl. Inflammatory Bowel Disease – IBD)

Upalna bolest crijeva je krovni naziv za ulcerozni kolitis i Chronovu bolest. Sindrom iritabilnog crijeva može izazivati slične simptome kao upalna bolest crijeva, ali IBD uključuje mnogo ozbiljnije probleme, kao što su proljev i krv u stolici, iznenadan gubitak kilograma, groznica te drugi simptomi koji nisu prisutni kod sindroma iritabilnog crijeva.

Također, za razliku od sindroma iritabilnog crijeva, kod upalne bolesti crijeva, kolonoskopijom je moguće primijetiti znakove upale u probavnom sistemu.

Intolerancija na hranu

Intolerancija na hranu se razlikuje od alergije na hranu po tome što se kod intolerancije problem javlja na nivou probavnog trakta, dok se kod alergije radi o reakciji imunološkog sistema.

Dva su osnovna oblika intolerancije na hranu: intolerancija na laktozu i na fruktozu (malapsorpcija fruktoze). Intolerancija na hranu može izazvati slične ili iste simptome kao i IBS.

Rak debelog crijeva

Osobe koje pate od sindroma iritabilnog crijeva često strahuju od karcinoma debelog crijeva. Međutim, kod karcinoma kolona, javljaju se simptomi koji nisu tipični za sindrom iritabilnog crijeva, kao što su: rektalno krvarenje, krv u stolici, anemija, ekstremna slabost te značajan i neobjašnjiv gubitak kilograma.

Sindrom iritabilnog crijeva: liječenje

Nažalost, ne postoji neki univerzalan i konačan lijek za sindrom iritabilnog crijeva. Ipak, ohrabruje činjenica da je moguće značajno umanjiti simptome i voditi normalan, kvalitetan život, unatoč ovom poremećaju.

Vaš doktor bi vam mogao propisati neku od ovih vrsta lijekova:

• antispazmatici: pomažu kod ublažavanja bolova u trbuhu i kod grčeva;
  • antidepresivi: mogu smanjiti bol i ublažiti simptome prateće depresije i anksioznosti, ako su prisutni uz sindrom iritabilnog crijeva;
  • antibiotici: određene vrste antibiotika mogu biti propisane ako se radi o prekomjernom rastu bakterija u crijevima;
  • lijekovi namijenjeni posebno za sindrom iritabilnog crijeva, pa će se, u slučaju IBS-D, davati neki antidiaroik, lijek koji sprječava proljev, a kod IBS-C, lijek koji ima laksativno djelovanje.
Lijekovi bez recepta

Pitajte doktora koji su to lijekovi bez recepta koji bi mogli djelovati u vašem slučaju. Od lijekova bez recepta, osobe koje pate od sindroma iritabilnog crijeva najčešće koriste laksative, probiotike, ulje paprene metvice, sredstva protiv dijareje, kao i određene suplemente na biljnoj bazi. Naravno, to ovisi o vrsti i intenzitetu poremećaja, ali i o raznim drugim faktorima.

Šta jesti?

Koje namirnice izbegavati a koje ne, odnosno sama dijeta ili način prehrane, jedna je od najvažnijih, ali i najtežih stvari kada je u pitanju ovaj poremećaj. Od velike pomoći može biti vođenje dnevnika prehrane. Na taj način možete lakše i sigurnije utvrditi veze između određenih namirnica i problema koje one eventualno izazivaju.

FODMAP dijeta se pokazala prilično efikasnom kod ublažavanja simptoma koje izaziva sindrom iritabilnog crijeva. Iako učinkovita, ova dijeta zahtijeva određenu dozu strpljenja i odricanja. Može pomoći i  postepeno povećavanje dijetalnih vlakana u prehrani, posebno topivih vlakana.

Osim toga što je potrebno da odredite šta smijete jesti a šta ne, vrlo je važan i način na koji jedete. Manji obroci su se pokazali boljom opcijom od velikih, teških obroka, koji samo pojačavaju kontrakcije crijeva.

Sindrom iritabilnog crijeva: zaključak

Veliki broj ljudi probavne probleme krije do te mjere, da se ne žele povjeriti ni doktoru. Nemojte dopustiti da vas stid i nelagoda spriječe u dobivanju odgovarajuće medicinske pomoći. Nužno je da s doktorom porazgovarate otvoreno, kako biste zajedno mogli doći do nekog optimalnog plana za ublažavanje inače neugodnih simptoma.

Razgovor sa osobama koje pate od istog sindroma također može pomoći. Grupe za podršku možete potražiti na internetu ili razgovarati s ljudima uživo. Sindrom iritabilnog crijeva može izazvati frustriranost kod osobe koja od njega pati, a upravo razgovor o toj temi pomaže u ublažavanju pratećeg stresa i štiti vaše samopouzdanje.

Napomena: Sadržaj ove stranice ne može biti zamjena za stručni savjet i medicinsku uslugu. U slučaju bilo kakvih pitanja i dilema vezanih za zdravlje, uključujući i korištenje dodataka prehrani, prvo porazgovarajte sa svojim doktorom. Unaprijed svakako pažljivo pročitajte upute na deklaracijama proizvoda.

Komentari

Unesite komentar